Wie en wat bij BHC

Contact

Heeft u een vraag of verzoek in verband met:

het bijwonen diensten: sjomriem@beithachidush.nl

lid of vriend van BHC worden: secretariaat@beithhachidush.nl

lessen Jodendom voor kinderen: ledorwador@beithachidush.nl

vragen over Jodendom: secretariaat@beithachidush.nl

kopen van de BHC-hagada: secretariaat@beithachidush.nl

kopen van speciale BHC-keppeltje: secretariaat@beithachidush.nl

een interview of schoolbijdrage: secretariaat@beithachidush.nl

bijwonen Maandagavondlezingen (zoom): tamarah@dds.nl

Jood/Jodin worden: tamarah@dds.nl

De religieuze ‘kleur’ van BHC

„Geloof je in God?” is een vraag die je bij BHC niet krijgt voorgelegd. Immers, wie kan daar een zinnig antwoord op geven. De religieuze inslag van leden en vrienden van BHC loopt uiteen van atheïstisch tot diep gelovig, en alles daartussenin. Maar BHC geeft met haar sjoeldiensten en vieringen van de joodse feestdagen wel degelijk een religieuze invulling aan het Jodendom. Een schakerings-lijn van Humanistisch Jodendom aan het ene uiteinde en Ultra-orthodox Jodendom aan het andere uiteinde, brengt het nadeel met zich mee dat de politieke ‘links-rechts’-tegenstelling op de variatie binnen het Jodendom wordt geplakt. Een cirkel als afbeelding zou beter zijn. Hoe het zij, BHC is een religieus-progressieve kehilla (joodse gemeente). Dat wil zeggen dat vrouwen en mannen dezelfde functies kunnen vervullen in de dienst; dat mannen en vrouwen dezelfde rechten en plichten hebben in de dienst; dat mannen en vrouwen niet gescheiden zitten; dat de traditie op een niet-dogmatische manier wordt benaderd.

In de diensten vn BHC zijn invloeden te bespeuren van Jewish Renewal (voornamelijk VS), Liberaal Jodendom (Nederland), Liberal Judaism (Engeland), Reconstructionism (voornamelijk VS), maar ook van het chassidisme en van ontwikkelingen in Israel. 

Geschiedenis

Biet Ha’Chidush werd in 1995 opgericht als alternatief voor de bestaande joodse gemeenten in Nederland. De oprichters hadden een seculiere danwel religieuze achtergrond en waren expats. Hun doelstelling was een inclusieve kehilla (joodse gemeente) te creëren, waarin ook patrilineaire afstamming wordt erkend (zie onder ‘Vaderjoden‘), en met een stevige LHBTG-inslag (zie ook onder ‘Pride Shabbat‘).

BHC – de afkorting in de omgang – is een kleine gemeente waar iedereen die ‘van het Jodendom houdt’ (zoals de niet-joodse partner van een BHC-lid het formuleerde) en met een joodse binding welkom is.